Installeren en dan schaken
(29 december 2012)
De avond start weer wat rommelig, wat heet: het aloude slidingmaken door de verschillende
stappers werd weer volop uitgevoerd. De paar meiden kletsen voornamelijk. Mijn groep bestond
vandaag uit vier: Mart, Hayet, Dina en Samir. De borden worden opgezet. Hoe te beginnen met
een groep die nog vol van de dag is?
Eerst maar 's de borden wat dichter bij elkaar laten zetten, dat creëert een compacter geheel
in de hectiek om ons heen. Een duidelijk gebied voor stap 2, dus ook geen aansluitende borden
van een andere groep.
"Ok jongens, ga maar zitten." Ik realiseer me dan direct de twee zussen in mijn groep;
"Meiden" komt er dan achteraan. Ze kijken me verwachtingsvol aan. Ik zou direct kunnen starten
met de les die deze avond op het programma staat, maar ik vraag: "hoe gaat het?" en kijk
willekeurig Hayat aan.
Het gaat goed en ze vertelt over de werkweek van school. Leuk! Dat zit ook nog ergens in mijn
referentiekader. Met de klas zijn ze naar Baarn geweest: bos, spelletjes en lol.
Ik vraag haar naar de Kop van Medusa.
"?"
" 's Avonds het bos in met zaklampen, sluipen en verstoppen achter bomen op zoek naar de Kop,
en dan niet ontdekt proberen te worden door de juffen en meesters."
"Nee, maar wel de Stroper zoeken."
"Een echte??"
"Neeee"
"Oh, iemand van de leerkrachten..?"
"Ja, ... ... ... Leuk!"
De anderen zitten op het puntje van hun stoel, luisteren vol aandacht maar willen ook vertellen. Samir, Dina, 2e jaar zelfde school.
"Zelfde klas ook?"
S: "Nee"
D: "Nee"
"Hoe gaat het op school?"
Dina vertelt dat het goed gaat en leuk is. Samir humt bevestigend.
Ik vraag als laatste aan Mart hoe het op school gaat. Mart is een denker:
"Nou.., we hadden kerstontbijt." en begint te glunderen: "En gisteren kerstdiner!!"
"Oh, gezellig. Was het lekker?"
"Jahaa!"
"Wat heb je gegeten?"
"Nou, bolletjes."
"Lekker! En kerstbrood?"
"Nee."
"Was het op?"
"Nee, het was er niet."
Terwijl ik me afvraag hoe dat kan stellen we samen vast dat het gezellig was.
Even een gesprekje voor we met de les starten, om te kijken hoe we erbij zitten. In
supervisie en coaching noemen we dat installeren. Even uit de drukte van alle dag komen
om daarna met aandacht te beginnen aan iets nieuws. De kinderen hadden er baat bij, want
daarna begonnen we met de les over de drie gouden regels in het schaken. Een en al aandacht
voor de pionnen in het centrum, de stukken eruit en de koning veilig. Ze pakten de regels
mooi op, waarna we de theorie afsloten. Afsluiten is ook een term in de begeleidingskunde.
Even bespreken hoe het was, wat de les betekend heeft.
Naderhand de competitie. Regel 1 en 2 gingen prima, het rokeren nog niet echt. Maar ok,
dat is voor hen ook iets om aan te wennen. In stap 2 hielden ze tot aan vandaag niet van
rokeren, zo heb ik verschillende keren mogen horen.
Na de competitie met de kinderen stukken uit de partijen besproken en de tip meegegeven
om de gouden regels tijdens de vakantie nog eens te oefenen. Duidelijk tevreden verlieten ze het pand.
Mijn voldoening over de lesavond werkte kennelijk nog een tijdje door; 's avonds mocht
ik m'n eerste winstpunt van deze competitie incasseren.
|