Katinka leert schaken
(24 september 2012)
Op 14 september voor de eerste keer met Katinka (6 jaar/ groep 3) naar de club gekomen. Thuis
hadden we al vaker wat geschaakt, maar steeds wilde zij dan na een tijdje de leiding over de
gang van haar èn mijn stukken. Bovendien hield Kat er eigen ideeën op na wat betreft de
mogelijkheden van de pionnen en andere kleurgenoten. Schaken op de computer leek me dan ook
een uitkomst; Chess titans kon die eigenzinnigheid wel indammen, al delfde ik dan nog steeds
het onderspit. Tijd dus voor maatregelen in de vorm van gericht onderricht.
Die eerste vrijdag van dit seizoen maakte Katinka kennis met kinderspeelpaleis Nivon: overal
joelende en slidingmakende kinderen. Blije, opgetogen gezichten. Jongens die elkaar met allerlei
trucs de loef afstaken, meiden keuvelend op een kachel. Met schaken had het niet veel te maken.
Kennelijk moet de energie nog wat gekanaliseerd worden.
Katinka werd welkom geheten door Angelo, die vroeg: "Wil je les, of wil je spelen?" Katinka keek
's om zich heen: "Spelen." was het blije antwoord. Angelo begreep haar direct en maakte duidelijk
dat het om het schaken ging. "O ja.."
In alle drukte begon docent Brian met Katinka's eerste schaakles: verkenning van het bord en
de stukken, pionnen naar de overkant brengen en een partijtje tussen Kat en de meester.
Op Brian's gezicht was af en toe wel verbazing af te lezen en soms neigden zijn handen in naar
het haar: "Heeft ze soms een concentratiestoornis?"
"Hmm..." ging het door mij heen, waarop ik aangaf dat het hier druk is, alles nieuw en dat
zij normaal rond deze tijd naar bed gaat...
Even later kwam Angelo kijken. We concludeerden met elkaar dat de aandachtsspanne voorbij was,
bespraken het huiswerk en vertrokken.
In de week erna met Katinka de oefeningen herhaald en nieuwe bedacht. E.e.a. ging prima en
zij vond het nog steeds zo leuk dat zij haar moeder ook uitdaagde voor een paar spelletjes.
Afgelopen vrijdag naar les 2 gegaan. Binnen in de grote zaal gekomen begon Katinka goed: plaats
kiezen, stoelen erbij en bord en stukken opzetten. Dit alles in dezelfde drukte van een week eerder.
Vanwege de open dag leek het Angelo en Brian beter om in de kleine zaal les te geven. Dat was inderdaad
een stuk beter (ook voor mij als vader na de werkweek).
Leuk ook, was de aanwezigheid van een ander "klasgenootje": Victor. Even oud en zo te horen net zo
ervaren als Katinka.
Brian herhaalde in het kort de inleiding van de vorige les, waarna het gebruik van de stukken
aan de orde kwam: een eetspelletje. Katinka en Victor lieten om beurten zien dat zij begrepen hoe
lopers, paarden en torens de vier- en vijflijn leegaten. Een prima oefening om Katinka's eigenzinnigheid
aan banden te leggen. De les eindigde met het opzetten van alle stukken.
In alle opzichten was de tweede lesavond beter dan de eerste. Wat Katinka betreft viel me buiten haar
leergierigheid op, dat ze gedreven was: het opzetten van alle stukken zag zij als een wedstrijdje tussen
haar en Victor. Is dat winnaarsmentaliteit of zijn alle kinderen zo?
Komende vrijdag geen les in het Nivon, maar thuis gaan we deze twee weken wel aan de slag. Buurjongetje
Tom heeft al aangekondigd met Katinka te willen schaken. A.s. woensdagmiddag na school. Katinka: "Oh,
dan leer ik Tom wel even schaken!" (Marcel)
|